HOME - GALERIE - LINKY - KONTAKT - COPYRIGHT
Kontaktní informace

Fotografie je mým dávným koníčkem, sahajícím až do dětských let, kdy mi jeden zámožný tatínkův kamarád zapůjčil kinofilmovou zrcadlovku, která se mu jen tak válela v šuplíku. Bylo to někdy kolem roku 1974 a kouzlu fotografie jsem tehdy bez zaváhání podlehl.

Focení mě lákalo natolik intenzivně, že na rozdíl od mých vrstevníků, kteří se k drobným peněžitým darům od babiček, tetiček a jiných štědrých rodinných příslušníků stavěli dle návodu (tu máš na zmzlinu), odkládal jsem každou korunu na hromádku, označenou "zrcadlovka". Sen se opravdu splnil a z druhé ruky pořízená Praktica MTL3 je dodnes v mém arzenálu, i když teď už zaslouženě odpočívá v šuplíku.

Od této doby se mi podařilo vystřídat nejrůznější typy a značky fototechniky, která byla právě k mání, od jmenované Prakticy MTL3, přes Pentacon Six TL, Mamiyu 6x9, Pentax 645N II až k prvním několikamegapixelovým digitálním zázrakům různých značek. Neměl bych opomenout ani vlastnoručně zhotovenou dírkovou komoru.

Mám za sebou léta strávená v tajemném a fotochemickými vůněmi prosyceném přítmí temné komory - nejdříve nad černobílým procesem negativ-pozitiv, pak nad barevným procesem, který byl opravdovým technickým oříškem na rozlousknutí v amatérských podmínkách. Nebýt chemického vzdělání, laboratorní praxe a Fotografického receptáře od Jaroslava Kulhánka, těžko bych se dopracovával ke koukatelným výsledkům.

Teď jsou to opět léta, co se snažím co nejlépe zvládnout práci v digitální fotokomoře - tedy proces od pořízení kvalitního digitálního záznamu po jeho výstup na velkoformátové tiskárně. Jako zdroj digitálních dat používám filmový skener Nikon CoolScan 8000ED nebo full-frame digitální zrcadlovky Canon.

Mojí snahou vždycky bylo dotáhnout - a to pokud možno vlastnoručně - fotografický proces od začátku až do konce, tedy od nápadu a pořízení fotografického záznamu k papírové fotografii výstavního formátu.

Snad největším zdrojem inspirace pro mě vždycky byla a bude příroda - od zázraků mikrosvěta, který už lidské oko nevidí, po velkolepost horských pohoří, ve kterých lze navazovat civilizací zpřetrhané a tolik potřebné vazby na venkovní svět, v němž lidstvo existovalo příliš dlouho na to, aby ho bylo možno bez následků vytěsnit z našich životů.

Nevyhýbám se ovšem ani ateliéru - je to úžasná vymoženost, když si fotograf může namíchat světlo přesně podle svých představ, přizpůsobit ho motivu a navíc mít záruku, že se v příští minutě nezmění. V případě makrofotografie je zase velmi obtížné vystačit s dostupným přirozeným světlem, protože dokonce i přímé sluneční světlo už je pro snímky s velkým zvětšením příliš slabé.

Fotografie jako taková je opravdovým řemeslem se vším všudy, propracování se k uspokojivému výsledku vyžaduje teoretickou přípravu i praktické zkušenosti. Některé ze stěžejních věcí, které tvoří základy fotografické teorie a praxe a vycházející ze spousty fotograficky stráveného času, jsou sepsány zde, na stránkách Dobrého světla.

V posledních letech mě začalo bavit předávání fotografických zkušeností formou workshopů - tedy česky tvůrčích seminářů - s poměrně intenzivním obsahem. V případě zájmu je možno takovýto seminář dohodnout. Z praktických důvodů je třeba počítat minimálně se dvěma dny času, je třeba předem vybrat konkrétní téma a není vhodná účast více než deseti lidí.

 

Adresa těchto webových stránek:

http://www.dobre-svetlo.cz

© 2003-2013 Jiří Paďour

Kontaktní E-mail: j.padour (zavináč) deza.cz

Kontaktní telefon: 721 940 434

 

Tyto stránky byly naposledy aktualizovány dne 01.03.2016

 

Jsi tady:  Home / Kontakt