V každé elementární učebnici chemie to píšou. Fyzika dodává, že kapalina nemá tvar, vždycky tak nějak "bezcharakterně" zaujme tvar nádoby, v které se momentálně vyskytuje. Takže bez barvy, bez tvaru...jak něco takového může být fotograficky zajímavé?
Samozřejmě - opak je pravdou. Těžko budeš hledat téma, které je obsažnější nebo zajímavější. Voda je všude a v těch nejrůznějších podobách se tento životodárný živel objevuje téměř na každé fotografii. Pokud portrétisti (nebo nudisti) protestují, bude nutno dodat, že lidské tělo je tvořeno převážně vodou a pak už jenom zanedbatelným množstvím jakýchsi nepodstatných fosforečnanů a bílkovin.
Dobrá, dosti filozofování a vtipkování. Podívejme se na důvod, proč je téma vody přiřazeno k něčemu tak "nevodnímu", jako je stativ.
Na těchto dvou obrázcích je vidět vliv expoziční doby na zobrazení tekoucí vody na výsledné fotografii. Obr. 1 je ukázkou zmraženého pohybu peřejí extrémně rychlým časem závěrky a byl fotografován z ruky. Obr. 2 je naopak ukázkou příjemného změkčení, dosaženého dlouhým časem. Právě k dosažení tohoto efektu je nutno použít stativ.
Tento zvláštní kontrast mezi tekoucí vodou a ledem na Obr. 3 vznikl díky dlouhému expozičnímu času a byl opět pořízen s použitím stativu.