HOME - GALERIE - LINKY - KONTAKT - COPYRIGHT
Typy blesků

 

Vestavěné blesky se stávají samozřejmou součástí dokonce i zrcadlovek. Používají se tak často, že si snad všichni zvykli na nepřirozený vzhled snímků pořízených vestavěnými blesky.

Mají jedinou výhodu - jelikož je vestavěný blesk součástí kamery, je vždy k dispozici a nikdy ho nenecháš doma.

Nevýhody jsou zato četné:

nízký výkon
nepatrné rozměry reflektoru
přílišná blízkost objektivu
nemožnost manuální regulace síly záblesku
většinou nelze vypnout předzáblesk
nelze změnit směr záblesku
nedá se použít difuzor
nelze měnit vyzařovací úhel
jsou napájeny z téže baterie, jako kamera

Nízký světelný výkon je původcem rychlého černání záběru s narůstající vzdáleností od kamery. Malé rozměry reflektoru znamenají téměř bodový zdroj světla a tím pádem ostré a hluboké stíny. Malá vzdálenost mezi reflektorem blesku a objektivem je zdrojem tří nešvarů - vytváří velmi ploché čelní osvětlení, dává vzniknout efektu červených očí a zvýrazňuje sebenepatrnější částečky prachu vznášející se ve vzduchu těsně před objektivem. Nemožnost nastavit výkon blesku brání jakýmkoli kreativním výmyslům. To, že nejde vypnout předzáblesk, znamená, že se nedá použít druhý (silnější) blesk ve SLAVE modu (viz níže) na žádoucí přisvícení záběru z jiného místa. Nemožnost změnit směr, kterým reflektor vestavěného blesku míří, brání použití přirozených odrazných ploch (strop, stěna) pro mnohem příjemnější nepřímé osvětlení. Neměnný vyzařovací úhel znamená zbytečné plýtvání energií, protože na delší straně zoomu blesk vytrvale osvětluje i místa zcela mimo záběr - a naopak, na širokoúhlé straně dochází k nedosvícení rohů záběrů čili vinětaci.

V lepších a spíše výjimečných případech se výrobce alespoň posnažil posunout reflektor zabudovaného blesku co nejdále od objektivu:


Větší reflektor dále od objektivu

Pranepatrný reflektor velmi blízko objektivu

 

Externí blesky systémové jsou v porovnání s vestavěnými pravý poklad pro každého fotografa. Už u těch nejjednodušších modelů mizí prakticky všechny výše uvedené nevýhody. S externími blesky se dá opravdu významně ovlivňovat charakter snímané scény zejména díky polohovatelnému reflektoru:

Výchozí poloha reflektoru směrem vpřed Nepřímý záblesk odrazem od stropu Nepřímý záblesk odrazem od "zadní" stěny

Další vymožeností externích blesků je množství funkcí, díky kterým se z nich stávají velmi zajímavé kreativní nástroje. V manuálním modu lze nastavit konstantní intenzitu záblesku od plného výkonu po jeho nepatrný zlomek (od 1/1 po 1/64 nebo až 1/128), čímž se eliminují expoziční odchylky, které i ta nejlepší automatika mezi jednotlivými záběry napáchá. Díky manuálnímu modu lze oživit například noční snímky tak, že při dlouhých expozičních časech nasvítíš sérií slabších záblesků z různých míst nějaký objekt, který by jinak na nočním záběru utonul ve tmě. Kameru necháš na stativu a s bleskem v ruce pobíháš kolem a "blejskáš". To už je skutečné kreativní "řádění", prakticky není možné udělat dva stejné záběry...

S delšími časy závěrky souvisí také efekt záblesku "na druhou lamelu" - v tomto modu blesk osvítí scénu až těsně před zavřením závěrky, takže například zviditelní jedoucí auto, od jehož reflektorů se táhnou čáry směrem dozadu, což je přirozenější, než kdyby se táhly zdánlivě dopředu při použití standardního bleskového modu, kdy záblesk následuje ihned po otevření závěrky.

Velmi zajímavé kreativní možnosti poskytuje stroboskopický mod, ve kterém se dá nastavit intenzita záblesku, počet záblesků a jejich frekvence. Tak je možno v jediném záběru zachytit téměř libovolné množství fází nějakého pohybu.

"SLAVE" mod blesku umožňuje jeho odpálení jiným bleskem, což je nedocenitelné pro nasvětlování větších prostor nebo i obyčejné práci s více světelnými zdroji u makra nebo zátiší.

Ovládací prvky externího systémového blesku:


Canon 580EX

 

Makroblesky jsou speciálním typem externích blesků, vybavených kruhovým reflektorem a dvěmi nebo čtyřmi samostatnými výbojkami, jejichž světelný výkon se dá nezávisle nastavovat. Díky tomu je možné regulovat stupeň plasticity osvětlení.

Mají nízký výkon - zhruba na úrovni vestavěných blesků - vzhledem k tomu, že jsou konstruovány pro snímky zblízka a makrofotografii, kdy je vzdálenost blesku od objektu velmi malá, je tentokrát nízký výkon zcela na místě.

Elektronika blesku se nasazuje do standardních sáněk pro externí blesky, kdežto reflektor na přední část objektivu. Proto je reflektor s elektronikou propojen speciálním kabelem. Toho se dá využít pro další zlepšení plasticity osvětlení tak, že reflektor podržíš rukou v žádoucím úhlu ke směru záběru. Propojení s kamerou a veškeré funkce elektroniky zůstanou zachované, takže můžeš nechat expoziční výpočty na TTL automatice a klidně fotit.


Makroblesk Canon MR-14EX

Čelní pohled na upevněný reflektor

 

Externí blesky ateliérové jsou ideálním světelným zdrojem pro ateliérovou práci, jak pro zátiší nebo portrét, tak pro makrofotografii. Oproti žárovkovým světlům mají tyto výhody:

vysoký světelný výkon
krátká doba trvání záblesku
nízká spotřeba
nezahřívají sebe ani model
teplota chromatičnosti je blízká dennímu světlu

Ateliérové blesky jsou opatřeny tzv. "pilotními světly", které umožňují hodnotit kvalitu osvětlení a nastavení např. poměru výkonu jednotlivých blesků pro dosažení žádoucí plasticity světla. To je významná výhoda oproti externím systémovým bleskům, kde je výsledek závislý spíše na odhadu a zkušenostech.

Ateliérové blesky je možno používat s řadou nejrůznějších pomůcek na usměrňování světelného toku - na jeho soustřeďování či rozptylování, takže možné variace v osvětlení jediné scény jsou téměř neomezené.

 

 

Tyto stránky byly naposledy aktualizovány dne 01.03.2016

 

Jsi tady:  Home / Auditorium / O technice / Bleskové světlo / Typy blesků