Dnešní doba prý zažívá renesanci černobílé fotografie. Myslím si, že spíše černobílá fotografie vždycky zastávala (a taky zastávat bude) vedle té barevné nezastupitelnou roli. Černobílá fotografie má své neodolatelné kouzlo. Díky vyloučení barev dosahuje jistého stupně abstrakce reality a zvýraznění tvaru, linie či struktury objektu. To je také hlavní důvod, proč je považována za jaksi "umělečtější", než fotografie barevná.
Každý fotografující z času na čas narazí na problém, zda černobíle, nebo barevně. Nikdy není zdrávo zastávat extrémní názory. Proto i v tomto případě je nejlepší znát a zvažovat obě možnosti.
Pochybný je systém "z nouze ctnost" - když se mi prostě tuhle fotku nezdaří barevně zvládnout, udělám ji černobíle, nejlépe s nějakým tónováním do sépiova a situace je zachráněna. K jakž-takž použitelnému výsledku pak vede spíš náhoda, než jakýkoli úmysl.
Ve všeobecnosti platí, že barevná fotografie je technicky obtížnější, než černobílá. Barevnou fotografii komplikuje nutnost barevné rovnováhy a barevné čistoty. Jak v rámci její kompozice, tak později, při zpracování finální fotografie. Technicky nezvládnutá barevná fotografie je mnohem větší (a většinou nenapravitelnou) katastrofou. Pokud se Ti barvy nevyvedou, zbývá už jen zahodit a zapomenout. Černobílá fotografie toho snese mnohem více a i hodně technicky špatný snímek se dá často zachránit - tedy vyrobit z něj koukatelnou fotografii.
Černobílá fotografie zase klade vyšší nároky na představivost a zkušenosti autora - eliminace barev může znehodnotit zdánlivě slibný záběr a naopak - kompozice, která vypadá nezajímavě, na černobílé fotce vynikne (třeba při použití správného filtru). Pokud chceš černobíle fotit, musíš černobíle myslet - dávno před tím, než zmáčkneš spoušť. Nutně musíš myšlenkově odstranit ze svého objektu barvu a fotit s důrazem na tonalitu, kontrast a tvar.
Pro rozhodování mezi barevným a černobílým snímkem lze vycházet z jednoduchého pravidla - polož si otázku: "Co je pro můj objekt fotografického zájmu důležitější? BARVA nebo TVAR?" "Co chci zdůraznit/potlačit?"
Může Ti pomoci též technický fakt, že v místě záběru bude přítomna směsice chromaticky nezvládnutelných zdrojů světel (například žárovka + zářivka) - takže uspokojivé barevné podání je předem vyloučeno. Též pro fotografii v dostupném světle jsou k dispozici stále citlivější a citlivější filmy (jenom připomenu fakt, že oko vidí při nižší hladině osvětlení téměř zcela černobíle). Citlivost čipů v digitálech se také postupně lepší a mnohé kamery nabízí též černobílý mod. Narůstající zrnitost či šum může kladně přispět k dokreslení atmosféry snímku v dostupném světle.
Důležitým faktem je, že černobílá fotografie je vhodnější pro začínající fotografy, kteří míří nad rámec rodinné dokumentaristiky - pozornost je vázána více ke kompozici a není rozptylována technickou a emotivní komplikovaností barev.
Není dost dobře možné stanovit nějaké kategorie fotografických objektů, které jsou striktně vhodné pouze pro černobílou či pouze pro barevnou fotografii. Všechno závisí na přístupu fotografujícího a osobně jsem přesvědčen, že prakticky cokoli se dá nafotit prakticky jakkoli. Je jenom na autorovi, aby vybral takový styl vyjádření, který osloví diváka žádoucím způsobem a předá mu co nejvíce z atmosféry scény v okamžiku záběru.
Potlačení barvy nechává vyniknout liniím